Team Alaska/ Road Trip part 1.

Elokuun 15. minä ja Tuomas lennettiin yhdessä Tuomaksen kaverin Damonin luokse Edmontoniin valmistautumaan tulevaan road trippiin ja odottamaan Mariannea, joka pääsi töidestä vuoksi matkustamaan perässä vasta sunnuntaina. Damon oli jo aikaisemmin lupautunut meille kuskiksi välille Edmonton – Vancouver, omalla autollaan tietysti.

Lauantai-iltana arvoisa kuskimme vei Tuomaksen ja mut tutustumaan paikalliseen yöelämään. Edmonton ei ehkä ole maailman jännittävin kaupunki, mutta sen eläväisyys ja ihmiset yllätti meidät totaalisesti: vastaantulijat kadulla heittivät yläfemmoja, lauloivat ja tanssivat, ja voi olla, että eräs räppäävä herrasmies kadunkulmassa väänsi allekirjoittaneesta söpöjä riimejäkin! Hämmentävän illan jälkeen herättyämme kiertelimme Edmontonin nähtävyyksiä (=Wayne Gretzky – patsas), kävimme paikallisissa grillibileissä ja haimme Mariannen kentältä. Maanantaina matkamme jatkui Edmontonista kohti Canmorea ja Banffin kansallispuistoa.

Iltapäivällä kävin tekemässä kahden tunnin pituisen ratsastusreissun kalliovuorilla, sillä aikaa kun kaikki muut pyörivät suloisessa Banffin kaupungissa. Ratsastusretken jälkeen menimme paikalliseen panimoon syömään. Satuin mainitsemaan australialaiselle tarjoilijallemme, että pari vuotta sitten matkatessani bussilla Torontosta Vancouveriin tapasin australialaisen tytön joka on nykyään jossain Banffissa. Tarjoilijamme sitten totesi että “Ai Steph? Se on tossa patiolla!” Maailma on tosiaankin pieni!

Seuraavat pari päivää vietettiinkin tutkiskellen sekä Banffin että Jasperin kansallipuistoja ja vuoria Albertan provinssissa. Jasperissa telttailtuamme kävimme muunmuassa rentoutumassa paikallisilla kuumilla lähteillä, josta olikin sitten sopiva jatkaa matkaa Clearwateriin, jossa Riikka oli jo viettänyt viikon yläasteaikojensa host-perheidensä luona. Clearwater on kaunis pikku kaupunki, joka on täynnä toinen toistaan kauniimpia vesiputouksia! Pari päivää menikin hujauksessa, ja Riikan entinen host-perhe piti meistä erinomaista huolta!

Tuomaksen, Damonin ja mun matka jatkui vielä Vancouveriin, kun taas Riikka ja Marianne jäi pariksi ylimääräiseksi päiväksi Clearwateriin lentääkseen Alaskaan Anchoragesta. Voi pojat, pari päivää autossa poikien oli kasvattavin kokemus ikinä! Lopulta kuitenkin pääsimme perille Vancouveriin, jossa saimme kuulla, että hostellivarauksemme ei ollut mennyt läpi ja kaikki hotellit ja hostellit ovat jo täynnä. Niinpä tietysti! Onneksi Damonin täti Kathy asuu Vancouverissa ja vuokraa talonsa alakertansa asuntoa, joka sattui olemaan sopivasti tyhjillään, ja jonne pääsimme majoittumaan. Ihana Kathy pitikin meistä loistavaa huolta! Muutama viikko tien päällä saa kummasti kaipaamaan kotiruokaa, pyykkikonetta, ja muita itsestäänselvyksiä.

Sunnuntaina Tuomas ja mä hypättiin bussiin ja matkattiin noin 4 tuntia Seattleen, josta lensimme seuraavana päivänä Anchorageen, Alaskaan. Siitä kuitenkin lisää seuraavassa postauksessa!

Banff Town

Damon, Tuomas, Elina ja Marianne

Telttailemaan/eräjormailemaan ei Pohjois-Amerikassa kannata lähteä ilman Bear Sprayta!